30 Sep
30Sep

הליקר נחשב למשקה דומיננטי בעל טעם מתוק. סוד ייצור הליקר וטעמו  טמונים בתיבול המיוחד שלו. את הליקר מתבלים על פי רוב בדבש, שמנת, שוקולד,  תבלינים, פירות ואפילו אגוזים שונים.

ניתן למצוא ליקרים בריכוזי אלכוהול שונים החל מחמישה עשר אחוזי אלכוהול ושבעים אחוזי אלכוהול (כמו האבסנט למשל).

שמו של הליקר מגיע מן המילה הלטינית Lliquifacere שפירושה התמוססות, והיא נשענת על תהליך הפקת הליקר כאשר הכוונה היא להתמוססותם של החומרים המספקים את טעמו המיוחד של הליקר.

סוגים שונים של ליקר

ישנם כמה סוגים שונים של ליקר, המתחלקים על פי התיבול שמרכיב אותו:

שנאפס - יש הרואים בשנאפס סוג של ליקר אחרים רואים בשנאפס משקה עצמאי שאינו שייך דווקא למשפחת הליקרים. על פי רוב שנאפס מופק משאריות הנותרות מייצור של מיץ. השנאפס מופק בתהליך של זיקוק והוא נטול כל חומרי טעם. מה שכן מוסיפים לו זה חומרים ארומטיים המשווים לו את טעמו וניחוחו הייחודי. השנאפס מיוצר בעיקר בהולנד ובארצות הסקנדינביות. המשקה מכיל, בדר"כ,  ארבעים אחוזי אלכוהול. השנאפס מוגש קפוא בכוס של שוט.

  • ליקר עשבים - זהו ליקר המבוסס על עשבי תיבול משום כך הוא מאופיין במרירות. ליקרים המבוססים על עשבים מכילים על פי רוב ריכוזי אלכוהול גבוהים יחסית הנעים בין שלושים וחמישה אחוזי אלכוהול לבין שבעים ואפילו תשעים אחוזי אלכוהול. מותגים מפורסמים המתבססים על תיבול עשבי תיבול הם היגרמייסטר , הבחורובקה, השארטרז והפסואה.
  • ליקר על בסיס שמנת - מי לא מכיר את האייריש קרים - שיקום. זהו מותג ליקרי ידוע, בעל אחוז אלכוהול נמוך עד כשבעה עשרה אחוזי אלכוהול, המכיל שמנת , קפה וויסקי אירי. חברת בייליס היא מבין החברות הנודעות ביותר המייצרות אייריש קרים כמו גם בושמילס קרים מותגים קצת פחות מוכרים הם מילווד וקלואה. תהליך הפקת האייריש קרים כולל העברת חשמל כדי שמולקולות הוויסקי והשמנת לא ייפרדו. את האייריש קרים נהוג לשתות כתוספת לקפה, באופן נקי – ללא כל תוספת, כחלק מקוקטייל ועם קרח.

איך מכינים ליקר 

ישנן כמה שיטות להכנת ליקר ביתי אמנה שתיים מהן:

  • השרייה באלכוהול - בתהליך זה מכניסים לשרף או לוודקה פרי חתוך ותבלינים, סוגרים ומשרים, לאחר שמתקבל הצבע וטעם, מסננים את הפירות מוסיפים מי סוכר ומשרים את המשקה ליישון עד שהטעמים יתמזגו.
  • השרייה בסוכר - זוהי עוד דרך להפיק ליקר. בדרך זו צריך להשתמש בפירות עתירי סוכר כגון אפרסקים, ענבים, שזיפים וכו'. מגלענים את הפר , וחותכים אותו. משרים את הפרי בסוכר בכלי המכוסה בד כלשהו ובוחשים מדי פעם. לאחר שרואים שכל הסוכר נמס ונותר רק סירופ מסננים את הפרי ומוסיפים אלכוהול כגון וודקה או שרף. מכניסים לכל סוגר ואטום למשך שבועיים במקום קריר עד שיתמזגו הטעמים.

ייצור ליקר מסחרי

לרוב  הליקרים המסחריים מיוצרים על בסיס נקי של אלכוהול, אליהם מוסיפים תיבול וממתיקים אותם. חלק אחר מן הליקרים מבוססים על משקאות בסיס אחרים כגון וודקה שהזכרתי קודם לכן או ויסקי, ג'ין, רום, ואפילו ברנדי ו-טקילה.

עם זאת חשוב לציין שאין מונופול על הליקר וחברות רבות מוציאות ליקרים ואינם חושפות את המתכון שלהן והוא זה נשאר בגדר תעלומה.

ההיסטוריה של הליקר

יש עדויות לכך שהליקר הראשון הופק בסוף ימי הביניים, בסביבות המאה ה-13, באיטליה, על ידי נזירים שביקשו למצוא נוזל המשמר צמחים המיועדים לריפוי. משום כך היו ליקרים אלו די מרים.