18 Apr
18Apr

יין המשקה האהוב שאנחנו שותים כמעט בכל מקום, במסעדות, בארוחות משפחתיות ובחגים. אך, רובנו לא יודעים עליו הרבה ולא מכירים הרבה מהמונחים הבסיסיים. המדריך הבא ילמד אתכם את כל הבסיס. 

סוגי היין

יין מחולק לפי 3 קטגוריות עיקריות: רמת יובש, זן הענב וצבע הענב. במדריך נספר בקצרה על כל קטגוריה, נסביר מונחים בסיסיים מעולם היין ונרחיב כיצד תוכלו להחליט מהו היין הנכון עבורכם. 

רמת יובש:

רמת היובש היא שקובעת כמה היין יהיה מתוק. ישנם יינות יבשים,  חצי יבשים, וממותקים (היינות הממותקים נחשבים פחות איכותיים). לארוחה חגיגית מומלץ להזמין יינות יבשים, שנחשבים כאיכותיים יותר. כאשר רוצים לשתות יין קליל מומלץ לשתות יין חצי יבש. 

צבע:

הצבע הוא המאפיין המובהק ביותר של היין. צבע היין מחולק לשלושה סוגים עיקריים: אדום לבן ורוזה (ורוד באיטלקית). צבע היין לא נקבע לפי צבע הענב כפי שנהוג לחשוב אלא לפי תהליך יצור היין, כלומר האם קילפו את הענב לפני הכנת היין - ענבים עם קליפה יהפכו ליין אדום בעוד ענבים מקולפים יהפכו ליין לבן. יין רוזה נוצר מתערובת של ענבים מקולפים ולא מקולפים או מעירבוב של יין לבן עם יין אדום. יין אדום מתאים מאוד למנות כבדות כדוגמת סטייקים ואילו יין לבן מתאים יותר לדגים ומנות קלילות. יין רוזה בדרך שותים ללא ארוחה, אבל ניתן לשתות אותו גם עם מנות "חצי כבדות" כמו לזניה. 

זן הענב:

מרלו, סובניון בלאן, שרדונה, שיראז. כל השמות האלה נשמעים מבלבלים אבל הם מצביעים על דבר אחד פשוט - זן הענב ממנו הוכן היין. כל זן יין גדל בתנאי שטח ובאקלים שונה ולפי תנאים אלו נקבע טעמו. אין לכל זן מנה ספציפית שמתאימה לו, הכי חשוב לנסות לטעום מגוון גדול של סוגים וכך ולהחליט מה הסוגים המועדפים עליכם. 

מונחי יין כלליים

אם נסתכל על תווית של בקבוק יין נחשוב לפעמים כי מדובר בשפה זרה או בגיבוב של שטויות מוחלטות, אך לתווית תפקיד חשוב - היא מספרת לנו על מאפייני היין לפיהם נוכל נחליט אם היין מתאים לנו. נסביר מעט מונחי יסוד מעולם היין ומשמעותם בשפה פשוטה. 

  • אחוז אלכוהול - אחוז האלכוהול הוא פשוטו כמשמעו כמות האלכוהול שיש ביין. כמובן שככל שכמות האלכוהול גדולה יותר, כך היין ישכר אותנו יותר. יין עם יותר מ-14% אלכוהול הוא יין מחוזק (כלומר יין שהוסיפו לו אלכוהול ממקור חיצוני כמו ויסקי או ברנדי) והוא מתאים בדר"כ בתור יין קינוח שמוגש בתור מנה אחרונה.
  • בלנד - המשמעות היחידה של מונח זה היא זו - האם היין הוא עירוב של זני ענבים שונים. 
  • עפיצות - עפיצות נשמעת לעיתים כמו מונח לא ברור, אך היא מספרת לנו דבר חשוב על היין. העפיצות היא תחושת היובש בפה שאנו מרגישים לעיתים כאשר אנו שותים יין. ככל שרמת העפיצות גבוהה יותר כך היובש שנרגיש כאשר כשנשתה את היין יהיה חזק יותר. עם מנות בשריות מומלץ לשתות יין בעל עפיצות גבוהה שמאזנת את עסיסיות הבשר. 
  • יישון - יישון יין הוא חלק חשוב מתהליך הכנת היין, בתהליך היישון היין נח בחביות עד לקבלת הטעם המתאים. יין מיושן הוא לאו דווקא יין יותר טוב, הכל תלוי במקרה הפרטי. 
  • בציר - בציר הוא הזמן בו נקצרו הענבים, במרבית המקרים הבציר מחולק לפי שנים. לעיתים בציר משנה מסוימת נחשב למשובח במיוחד אך גם כאן הכל תלוי ביין הספציפי. יין משנה מוקדמת יותר הוא לא בהכרח איכותי יותר.
  • גוף היין - גוף היין הוא מונח המתייחס למרקם היין ולסמיכות שלו. נהוג לחלק את היין לגוף קל, גוף בינוני וגוף כבד, כאשר ככל שהגוף יותר קל היין יותר מימי וקליל. 
  • סומלייה - סומלייה (אוצר יין בעברית) הוא אדם שהתמחה בטעימות יין ומכיר מגוון רחב של יינות. הסומלייה נמצא לעיתים במסעדות או בחנויות יין והוא האדם לפנות אליו בשביל לקבל המלצה טובה.

עד כאן להפעם, במדריך הבא נלמד כיצד לבחור יין בצורה הטובה ביותר.