08 Sep
08Sep

טקילה היא משקה אלכוהולי המיוצר אך ורק במקסיקו. הטקילה היא משקה אלכוהולי חזק, המכיל כארבעים אחוזי אלכוהול והיא חלק ממשפחת המשקאות המכונים "לבנים".

את הטקילה מפיקים מן השיח המדברי השכיח במקסיקו הנקרא: אגבה כחולה (Agave Tequilana). ייצור הטקילה במקסיכו מתבצע בסביבתה של העיר טקילה הנמצאת במדינת חאליסקו.

לפי חוקי מקסיכו, משקה אלכוהולי יכונה בשם "טקילה" ויוחתם על ידי ממשלת מקסיכו רק אם הוא יעמוד בקריטריונים הבאים:

  • המשקה חייב להיות מיוצר במקסיקו
  • המשקה חייב להיות מיוצר באחד מ-5 חבלים ספציפיים במקסיכו הסמוכים לעיר טקילה: חבל ניאריט, חבל מיצ’וקאן, חבל טמוליפס, חבל חליסקו או חבל גוואנאחואטו.
  • המשקה חייב להכיל חמישים ואחד אחוזים של נוזל מותסס המופק מצמח האגבה הכחולה
  • הבקבוק צריך להיות בעל חותמת המציינת את המזקקה בה נעשה המשקה

אי עמידה אפילו באחד מן התנאים תגרום למשקה להיות מכונה בשם "מזקל" ולא יזכה לכינוי הנכסף – "טקילה".

סוגי טקילה

הטקילה נחלקת לארבעה קטגוריות עיקריות בהתאם לאיכותה ולרמת היישון שלה:

  • Silver/Blancoטקילה זו היא הטקילה הקרובה ביותר לטקילה המקורית מאחר וטעם הטקילה מאוד מזכיר את טעם האגבה הכחולה. הסיבה לכך שטעם האגבה מורגש טמונה בעובדה שהטקילה אינה עוברת תהליך של יישון חביות, הנוטות להשאיר את טעמן על המשקה. המשקה הוכנס לבקבוק לאחר שזוקק. טקילה סילבר או בלאנקו זוהי טקילה שקופה ונטולת צבע.
  • Reposado / Restedטקילה מסוג זה היא טקילה שיושנה בחביות עץ אלון למשך של מינימום חודשיים ומקסימום שנה. ההשפעה של יישון הטקילה בחביות עץ האלון ניכרת בטעם הטקילה – טעמה מתקתק משהו, בריחה של הטקילה ואף משפיעה על צבעה והופכת אותה לבעלת גוון זהוב
  • Joven u Oro / Goldטקילה זו היא טקילה שאינה עוברת תהליך יישון, צבעה צהוב בהיר הודות לקרמל שמוסיפים לה. על פי רוב מוסיפים קרמל או סוכר המהווה אחוז ממשקל המשקה.
  • / Anejo Extra-Aged - טקילה זו היא הטקילה שעוברת את תהליך היישון הארוך ביותר. היישון נעשה בחביות עץ אלון למשך זמן הנע בין שנה לארבע שנים. צבעה של הטקילה הוא חום בהיר זהוב. סוג זה של טקילה ותהליך הפקתה הם אשר אחראים לטעמה מיוחד, לניחוח שלה ולצבעה.

אופן הגשת טקילה

לרוב הטקילה מוגשת ללא כל תוספת, יען נקייה, בכוס של שוט. ברוב המקומות בעולם היא מוגשת כאשר לצידה פרוסת לימון ומלח. את המלח זורים על היד ומלקקים אותו, תכליתו של המלח היא למזער את צריבת הטקילה באמצעות הפרשת רוק ומיד אחרי כן טועמים את פרוסת הלימון – למען יהיה לנו טעם טוב יותר בחלל הפה.

קוקטלים על בסיס טקילה

מעבר לשתיית הטקילה בשוט, טקילה גם מהווה משקה בסיס לקוקטיילים.

מרגריטה - אחד המשקאות המפורסמים המבוססים על טקילה הוא כמובן - המרגריטה. בנוסף למנת הטקילה המרכיבה אותו מוסיפים חצי מנת מיץ לימון, וחצי מנת ליקר תפוזים (טריפל סק) מעורבבים בשייקר - לתוך כוס מרגריטה שלשפתה נגיעות מלח.

טקילה מוקפצת - הלא זוהי הברקה ישראלית אותנטית. לתוך כוס שוט יוצקים 30 מ"ל ספרייט ו-30 מ"ל טקילה – ומקפיצים...

טקילה סאנרייז / Tequila Sunrise - זהו קוקטייל קלאסי ששמו נשען על מראהו. מראה הקוקטייל מזכיר במידה מסויימת את שקיעת החמה. מוזגים מנה וחצי של טקילה לכוס הייבול ומוסיפים מנה וחצי מיץ תפוזים. לסיום מוסיפים קורטוב של גרנדין (סירופ רימונים) המשווה למשקה את המראה הייחודי שלו.

אופן הייצור והפקת הטקילה

האגבה הכחולה - כאמור את הטקילה מפיקים מצמח האגבה הכחולה, זהו צמח בעל פקעת ולא כמו שרבים טוענים, זהו אינו קקטוס, למרות שבמראהו הוא דומה מעט לקקטוס או אננס. 

הפקעת של האגבה יכול להגיע ל-30 קילו ובמקרים קיצוניים ונדירים היא עשויה גם להגיע למשקל של עד 90 קילו.

יידרשו לפחות שמונה שנים עד שתבשיל פקעת האגבה הכחולה ותיהיה ראויה להפקת הטקילה.

משהגיעה לבשלות חותכים אותה ומכניסים אותה לתהליך של אידיו הנמשך שלושה ימים לערך שתכליתו ריכוך הליבה. חדר האידיון מכוון לשמונים מעלות צלסיוס לערך.

אח"כ מכניסים את האגבה הכחולה לחדר קירור כדי להפריד את נוזלי האגבה מיתר המרכיבים של הליבה.

תהליך התסיסה והזיקוק של הטקילה 

לאחר הפרדת הנוזל מעבירים את נוזל האגבה הכחולה אל מיכלים עשויים פלדה או נחושת מעשירים את הנוזל בשמרים שיסייעו בתסיסה ובהפקת האלכוהול הודות לסוכרים שבהם.

לאחר תסיסה ראשונית המאפשרת למשקה להגיע לריכוז אלכוהול של עד שמונה אחוזים מעבירים את המשקה זיקוק כפול (או באמצעות זיקוק דודי קלאסי או על ידי זיקוק רציף) למשך של חצי יום לערך, שבסופו המשקה מגיעה לריכוז האלכוהול הנכסף – לפחות חמישים אחוזי אלכוהול.

לסיום, הטקילה יכולה להיות מועברת לבקבוק באופן יחסית מיידי או לעבור ליישון בחביות עץ אלון או לחלופין לקבל תוספת של קרמל.

מותגים מוכרים של טקילה

גם לטקילה, כמו למשקאות אלכוהולים אחרים, יש מספר מותגים ידועים הנחשבים איכותיים יותר:

1800 - זהו מותג מאוד איכותי ויוקרתי של טקילה. ניתן למצוא אותו הן בגירסת ה-Reposado והן בגירסת ה- Anejo

Tequila Cuervo/ טקילה קווארבו - זהו המותג הנמכר ביותר בעולם של הטקילה. בישראל, למשל היא נמכרת ומוכרת בגרסאת ה- Reposadoומוכרת לנו בשם קווארבו גולד. אך היא מגיעה גם בגירסת Anejo ומכונה רזרבה לה פמילייה כמו גם שהיא מגיעה בגרסת Silver.

סאוזה / Sauza - אחריי הטקילה קווארבו במכירות ניצב מותג זה – הטקילה סאוזה. ניתן למצוא אותה בגרסאת Blanco, בגרסאת Reposado המכילה 100% אגבה כחולה, בגרסאת Anejo ובגרסאת Joven u Oro.

Don Julio / דון חוליו - טקילה מסוג דון חוליו הינה עוד מותג ידוע ויוקרתי המגיע במגוון גרסאות. הגרסא המשובחת ביותר שלו היא ה- Anejo  המכילה מאה אחוז של אגבה כחולה. בנוסף היא מגיעה גם בגרסאת ה-Reposado ו- Blanco.

מיתוס התולעת ומשקה המזקל

קיימים לא מעט סיפורים ואגדות בקשר לתולעת בטקילה ורובם ככולם – מיתוסים. מסתובבת לה בחופשיות הסברה כי תולעת בכוס הטקילה גורמת להשבחת המשקה. אז מהו המקור להנחה זו? ובכן, מאחר שקיימים קריטריונים מאוד מחמירים לייצור טקילה נולד למשקה הטקילה המקורי אח חורג שגם כן מופק מאגבה אך לא מן האגבה הכחולה, כי אם ממינים אחרים של אגבה הגדלים במקסיכו. משקה המזקל מיוצר, כאמור במקסיכו במדינת Oaxaca.

האח החורג של הטקילה, המזקל נחשב למשקה טוב אך לא יוקרתי כמו הטקילה. האגדה אודות התולעת צמחה מן העובדה שלכמה מגרסאות המזקל מוסיפים את תולעת הגוסאנו, מספר דקות לפני ששופכים את המזקל לבקבוק ומשווקים אותו. תולעת הגוסאנו היא טפילה נאמנה לצמח האגבה ויש שסוברים כי היא מאכל בפני עצמו, אך לא באמת שותים את המזקל עם התולעת.